Halaman

Nikmatnya sihat

Kesihatan adalah suatu nikmat yang diakui oleh semua orang. Sihat adalah suatu yang sangat tidak ternilai. Nabi Shallalahu alaihi wa salam bersabda :

"Barangsiapa di antara kamu masuk pada waktu pagi dalam keadaan sihat badannya, aman pada keluarganya, dia memiliki makanan pokoknya pada hari itu, maka seolah-olah seluruh dunia dikumpulkan untuknya."



[HR Ibnu Majah, no. 4141; dan lain-lain; dihasankan oleh Syaikh Al Albani di dalam Shahih Al Jami’ush Shaghir, no. 5918]

Jika mempunyai kekayaan berlimpah ruah tetapi tubuh yang dimiliki sudah lemah disebabkan sakit, apalah artinya hidup. Tubuh sudah tidak mampu lagi bergerak tanpa bantuan kerusi roda, tidak boleh makan yang enak-enak kerana perlu berpantang kepada makanan. Justeru itu manusia akan sanggup berbelanja ratusan ribu ringgit semata-mata untuk mengembalikan tubuh kepada keadaan asalnya atau sembuh dari sakit. Begitulah bernilainya kesihatan. Oleh itu pergunakanlah waktu sihat untuk menambah bekal akhirat sebelum ia diambil kembali oleh Allah subhanahu wa taala.

P/S: Jika hadis ini bermanfaat, sebarkan kepada rakan facebook anda untuk mendapat ganjaran kebaikan berupa pahala.

Baca Hadis Lain....