Halaman

Iman yang terlewat

Dari Abu Hurairah Radiallahu anhu , katanya, Rasulullah shallalahu alaihi wa sallam bersabda:

" Belum akan terjadi kiamat sebelum matahari terbit di barat. Apabila matahari telah terbit di barat, manusia akan beriman semuanya. Tetapi ketika itu imannya tiada berguna lagi, apabila sebelumnya dia tiada beriman, atsau tiada berbuat kebajikan dengan imannya itu"
 Sahih Muslim 129



Dari Abu Hurairah r.a, katanya Rasulullah saw bersabda:
"Ada tiga perkara, apabila ketiganya terwujud, maka iman seseorang tiada berguna lagi, apabila dia belum beriman sebelumnya atau tiada berbuat kebajikan dengan imannya itu. Iaitu (1) Apabila matahari terbit dari barat (2) Dajjal Keluar (3) Dabbah (binatang melata ) berkeliaran di muka bumi"
Sahih Muslim 130

Dari Abu Dzar r.a, katanya Nabi saw telah bersabda:
"Tahukah anda semua kemanakah matahari itu pergi?"

Jawab mereka ( para sahabat ), "Allah dan rasulnyalah yang lebih tahu"

Sabda Nabi saw, "Di berjalan sampai ke perhentiannya di bawah arasy, lalu disana dia sujud. Dia sentiasa sujud sampai datang satu perintah: Bangkitlah, dan kembali ke tempatmu semula! dia pun pergi dan muncul kembali di tempatnya semula. Kemudian dia berjalan hingga sampai pula di tempatnya dibawah arasy, lalu disana dia sujud sampai datang pula perintah: Bangkitlah dan kembali ke tempatmu semula.

Dia pun pergi dan terbit di tempatnya semula. Kemudian dia menggulir pula, tidak pernah mungkir sedikit jua pun hingga ia sampai kembali di tempatnya di bawah arasy. Sekonyong-konyongnya ia mendapat perintah: Bangkitlah, dan muncullah ditempat engkau selalu tenggelam. Maka terbitlah ia di barat."

Sabda Nabi saw,  "Tahukah anda semua, Bilakah itu akan terjadi? Ialah pada hari iman seseorang tidak berguna lagi, jika sebelumnya dia tidak beriman, atau tidak berbuat suatu kebajikan dengan imannya itu"
Sahih Muslim 131

Baca hadis lain....