Halaman

Bersedekah walau hanya sedikit


Dari Adi bin Hatim radhiAllahu anhu, Katanya dia mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

" Siapa yang sanggup mendinding dirinya dari api neraka walaupun dengan dengan bersedekah sebelah buah kurma, maka hendaklah dia lakukan ( dengan segera )"
( Muslim 972 )

Dari Adi bin Hatim,  katanya: " Bahawasanaya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah bercerita mengenai neraka. Lalu beliau berlindung kepada Allah daripadanya, dan memalingkan mukanya tiga kali. Kemudian beliau bersabda :

" Peliharalah dirimu dari neraka, walaupun dengan bersedekah dengan sebelah kurma. Jika kamu tidak sanggup maka dengan tutur kata yang baik"
( Muslim 973 )



Dari Zainab, isteri Abdullah r.a, katanya: ketika dia berada dalam mesjid, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda " Bersedekahlah walupun dengan pakaianmu!"

Zainab biasa berbelanja untuk Abdullah suaminya dan untuk anak yatim yang dibawah peliharaannya. Dia berkata kepada Abdullah " Cobalah tanyakan kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Cukupkah apa yang saya belanjakan untuk tuan dan anak yatim yang saya pelihara sebagai sedekah daripadaku"
Jawab Abdullah," Engkau sendirilah yang bertanya kepada dia ( Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam )"

Lantas aku pergi kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Kebetulan aku bertemu dengan seorang wanita Anshar yang bertujuan sama denganku.

Sementara itu Bilal lewat disamping kami, lalu kata kami kepadanya," Tolonglah tanyakan kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam: Cukupkah apa yang saya belanjakan untuk suami dan anak yatim yang saya pelihara sebagai sedekah dariku? Kami pesankan kepadanya, jangan khabarkan kepada nabi bahawa kami yang menanyakannya"

Bilal terus masuk dan menanyakan pesan itu kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Tanya baginda rasul " Siapa wanita yang berdua itu?"
Jawab Bilal " Zainab "

Tanya baginda lagi " Zainab yang mana?"
Bilal menjawab," Zainab, Isteri Abdullah"
Sabda nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam " Ya cukup! Dia mendapat dua pahala, yakni pahala keluarga dan pahala sedekah"
( Bukhari 755 )

Bersedekahlah walau sedikit dari harta yang kita perolehi..