Golongan manusia telah disebutkan didalam Alquran mempunyai 2 penyakit itu penyakit ragu-ragu dan syahwat. Diantara penyakit syahwat adalah kesukaan melihat wanita dengan ghairah. Sesungguhnya berpakaian seperti telanjang adalah pakaian yang tidak dapat menghilangkan ghairah lelaki ketika terlihat wanita. Kaum lelaki akan melihat wanita tersebut seolah-olah telanjang didepannya. Ini membuka pintu-pintu zina dan perkosaan. Berpakaian seksi yang menampakkan bentuk tubuh badan walaupun lengkap bertudung juga tergolong dalam kategori pakaian seperti ini. 



Kaum wanita adalah disyariatkan melabuhkan kerudung mereka untuk menutup bahagian dada, melonggarkan pakaian dan kain yang tidak telus untuk menutup perhiasan atau keindahan tubuh mereka dari pandangan tajam orang lelaki kerana orang lelaki yang berpenyakit syahwat akan melihat keindahan yang ada pada mereka. Kadang-kala ada wanita yang bertudung tetapi dengan senggaja membelah kain mereka untuk memperlihatkan peha mereka juga termasuk golongan wanita yang berpakain seperti telanjang. Berseluar dan menampakkan bentuk pinggul juga adalah berpakaian seperti telanjang. Oleh itu berhati-hatilah kaum wanita, jagalah kehormatan kerana berpakaian menutup aurat dengan sempurna adalah wajib dan hukumannya sangat berat. Tidak mencium baunya syurga apatah melihatnya.

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Nabi saw bersabda:
"Ada dua golongan ahli neraka yang belumku lihat sekarang, iaitu kaum yang membawa cemeti seperti ekor sapi untuk memukul manusia dan wanita yang berpakaian tetapi telanjang yang berlenggang lenggok dan miring rambutnya seperti kelasa unta yang miring. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya padahalbau syurga itu dapat tercium dari perjalanan sejauh ini dan ini"
( Sahih Muslim, bab jahanam dari kitab A;aadzal laahu minhaa 17:190 )

Dalam hadis lain, diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra, rasulullah saw bersabda :
"Diantara tanda-tanda dekatnya hari kiamat ialah akan munculnya pakaian-pakaian wanita dan bila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang"

Di dalam riwayat Al-Hakim, dengan susunan demikian :
"Pada angkatan belakangan umat ini akan ada orang-orang yang naik keenderaan yang empuk hingga datang ke depan pintu masjid mereka dan wanita mereka berpakaian seperti telanjang"
( Dikuatkan hujah oleh muslim tetapi didaifkan oleh Abu Dawud dan An-Nasa-i.)