Halaman

Pintu Khusus untuk orang puasa


Pintu khusus untuk orang yang berpuasa dipanggil Ar-Rayyan. Hidup Insan umpama dalam perjalanan. Semakin bertambah usia kita, akan semakin kurang umur kita dan semakin dekatnya kita kepada kematian. Sungguh kita akan menghadapi kehidupan selepas mati. Kita akan menghadapi kehidupan di padang masyhar. Haus, lapar, sakit dan tiada kematian lagi selepas itu. Kita akan dihisab dan menerima balasan. Semua manusia akan menghadapi tidak kira samada beriman atau tidak, muslim atau tidak. Dunia dan alam ini seluruhnya adalah milik Allah azza wajalla. Sungguh Allah swt ada mengurniakan pahala bagi mereka yang beramal dengan ikhlas kerananya. Mematuhi perintah dan larangan Allah itu akan membawa kita kepada kehidupan yang baik selepas mati. 




Apalah gunanya wang berjuta tetapi nikmatnya hanya sebentar. Anugerah Allah itu adalah lebih besar dan lebih besar dari segunung emas. Jadikan kekayaan kita di dunia ini untuk beramal dan nilaian amalan itu adalah kekayaan kita selepas mati. Berpuasalah jika belum berpuasa, bersolatlah jika belum bersolat, bersedekahlah jika belum bersedekah, berzakatlah jika belum berzakat. Tutuplah aurat jika belum menutupnya. Allah swt telah menyediakan pintu-pintu syurga khusus bagi orang-orang yang melakukan amalan yang diperintahkan untuk memasukinya. Rebutlah selagi usia masih ada. Jangan tetipu dengan tipudaya syaitan manusia dan jin. Tetapkanlah pendirian dan tetapkanlah azam.

Dari Sahal Bin Sa'ad r.a, Katanya Rasulullah Shallalahu Alaihi Wasalam bersabda :

"Di dalam syurga ada sebuah pintu yang disebut Ar-Rayyan. Orang-orang yang diperkenankan masuk ke syurga itu pada hari kiamat kelak hanyalah orang-orang puasa, sedangkan yang lain-lainnya tidak diperkenankan. Mereka akan dipanggil, "Hai orang-orang puasa! Maka masuklah mereka melalui pintu itu"  Setelah orang yang terakhir masuk, pintu itu segera dittutup dan dikunci sehingga yang lainnya tidak dapat melaluinya"
( Muslim 1119 )

Dari Abu Hurairah r.a, Katanya Rasulullah Shallalahu Alaihi Wassalam bersabda:

"Barangsiapa menafkahkan dua perkara pada jalan Allah, maka dia akan dipanggil dari beberapa pintu syurga. Wahai Hamba Allah! Inilah kebaikan!
Maka siapa yang mengerjakan solat ia akan dipanggil dari pintu solat; siapa yang ikut berperang dia akan dipanggil dari pintu jihad; siapa yang puasa dia akan dipanggil dari pintu rayyan, dan siapa yang bersedekah, dia akan dari pintu sedekah"
Kata Abu Bakar, "Aku tebus engkau dengan Bapak dan Ibuku, Hai Rasulullah! Tiadalah satu kesukaran bagi orang-orang yang dipanggil dari pintu-pintu itu, dan adakah seseorang dipanggil dari pintu-pintu itu semuanya?"
Jawab Nabi Shallalahu Alaihi Wassalam, " Ya , dan aku mengharapkan supaya engkau termasuk dalam golongan mereka itu"
( Bukhari 931 )

Dijauhkan dari neraka 70,000 musim 

Dari Abu Said Al-Khudri ra, katanya Nabi Shallalahu Alaihi Wassalam Bersabda :
 " Setiap orang yang puasa satu hari kerana Allah, maka Allah akan menjauhkannya dari neraka sejauh 70,000 musim"


Lihat Video: